• GELDENDE OMGANGSREGELS  KORFBALVERENIGING  DIE HAGHE.

    aug.’14                                     Gebaseerd op richtlijnen NOC*NSF

     

    INLEIDING

    Korfbal levert prachtige sportmomenten op en is leuk om te doen. Het aller-leukst bij de geel-zwarte Kanararies uit de Baambruggestraat.Maar de emoties die bij korfbal horen, kunnen uitmonden in onsportief en ongewenst gedrag.

    Bij Die Haghe streven wij naar een veilig sportklimaat en dat houdt in, dat Die Haghe wordt gezien als een tweede huis voor haar leden. Een plek waar jong en oud onbezorgd sporten en elkaar ontmoeten. Een plek waar het voor iedereen duidelijk is hoe wij met elkaar omgaan,hoe  er sprake is van sociale controle en hoe de taken en verantwoordelijkheden goed verdeeld zijn. Hier kan en mag een ieder op aangesproken worden.

    Het is daarom belangrijk, dat alle leden, coaches, vrijwillgers en supporters rekening houden met de grenzen van anderen. Iedereen mag aangeven waar zijn of haar persoonlijke grens ligt, zonder dat daar raar of flauw over gedaan wordt.

    De vereniging moet immers voor iedereen veilig, vertrouwd en plezierig zijn.

    Een veilig sportklimaat, dat moeten wij bieden aan een ieder van Die Haghe. Dit is dan ook de reden, dat het bestuur van de KV. Die Haghe  een nota heeft opgesteld genaamd:

    GELDENDE OMGANGSREGELS KV DIE HAGHE.

    Hierin staan algemene omgangsregels, waaraan iedereen wordt geacht zich  te houden.

    Deze nota is vastgesteld dd……………

    Bestuur KV. Die Haghe   

     

    OMGANGSREGELS DIE HAGHE

    Ik accepteer en respecteer de ander zoals hij/zij is en discrimineer niet. Iedereen telt mee binnen de vereniging.

    • Ik houd rekening met de grenzen, die de ander aangeeft.
    • Ik val de ander niet lastig.
    • Ik berokken de ander geen schade bijvoorbeeld door spullen kapot of kwijt te maken.
    • Ik maak op geen enkele wijze misbruik van mijn machtspositie.
    • Ik scheld niet en maak geen gemene grappen of opmerkingen over anderen.
    • Ik negeer de ander niet.
    • Ik doe niet mee aan pesten, uitlachen of roddelen.
    • Ik vecht niet, ik gebruik geen geweld, ik bedreig de ander niet.
    • Ik kom niet ongewenst te dichtbij en raak de ander niet tegen zijn of haar wil aan.
    • Ik geef de ander geen ongewenste seksueel getinte aandacht.
    • Ik stel geen ongepaste vragen en maak geen ongewenste opmerkingen over iemands uiterlijk.
    • Ik vraag iemand die mij hindert of lastig valt hiermee te stoppen. Als dat niet helpt, vraag ik een ander (bijv. de vertrouwenscontactpersoon) om hulp.
    • Ik help anderen om zich ook aan deze afspraken te houden en spreek degene, die zich daar niet aan houdt, er op aan en meld dit zo nodig bij het bestuur of vertrouwenscontactpersoon.

     

    GEDRAGSREGELS BEGELEIDERS IN DE SPORT

    Wanneer in deze tekst wordt gesproken over ‘begeleiders’ valt daaronder een ieder, die op welke manier dan ook, zich bezig houdt met het begeleiden van één of meerdere sporters, zoals  bijvoorbeeld: trainers, coaches, maar ook begeleiders bij één van de activiteiten, al dan niet eenmalig of langdurig. In andere gevallen welke hieronder niet genoemd worden, is uitgegaan van de geldende normen en waarden en/of wettelijke regels. Er is gekozen voor een mannelijke (hij-)vorm, maar dit geldt logischerwijs ook voor de vrouwelijke begeleidsters/sportsters.

    • De begeleider zorgt voor een omgeving en een sfeer waarbinnen de sporter zich veilig voelt.
    • De begeleider zal de sporter niet benaderen op een wijze, die de sporter in zijn waardigheid aantast.
    • De begeleider dringt niet verder in het privéleven van de sporter door dan nodig is in het kader van de sportbeoefening.
    • De begeleider onthoudt zich van elke vorm van (machts-)misbruik of seksuele intimidatie tegenover de sporter.
    • De begeleider pleegt geen seksuele handelingen en heeft geen seksuele relatie met een jeugdige sporter tot achttien jaar. Dit wordt beschouwd als seksueel misbruik.
    • De begeleider mag de sporter niet op een zodanige wijze aanraken dat de sporter en/of de begeleider deze aanraking naar redelijke verwachting als seksueel of erotisch van aard zal ervaren.
    • De begeleider onthoudt zich ten opzichte van de sporter van (verbale) seksueel getinte intimiteiten via welk communicatiemiddel dan ook.
    • De begeleider zal tijdens training, wedstrijden en reizen (bijv. kamp) gereserveerd en met respect omgaan met de sporter en met de ruimte, waarin de sporter zich bevindt, zoals bijvoorbeeld de kleedkamer, hotelkamer en/of andere slaapkamer.
    • De begeleider heeft de plicht - voor zover in zijn vermogen ligt - de sporter te beschermen tegen schade en (machts-)misbruik als gevolg van seksuele intimidatie.Daar waar bekend of geregeld is wie de belangen van de (jeugdige) sporter behartigt, is de begeleider verplicht met deze personen of instanties samen te werken, opdat zij hun werk goed kunnen uitoefenen.
    • De begeleider zal de sporter geen (im)materiële vergoedingen geven met de bedoeling tegenprestaties te vragen. Ook de begeleider aanvaardt geen financiële beloning of geschenken van de sporter die niet in verhouding tot de gebruikelijke afgesproken honorering staan.
    • De begeleider ziet er actief op toe dat deze regels worden nageleefd door iedereen die bij de sporter is betrokken. De begeleider onderneemt de daartoe noodzakelijke acties als hij gedrag signaleert, dat niet in overeenstemming is met deze gedragsregels. In die gevallen waarin de gedragsregels niet (direct) voorzien, ligt het binnen de verantwoordelijkheid van de begeleider in de geest hiervan te handelen. Er wordt uitgegaan van de geldende normen en waarden en/of de wettelijke regels.

     

    GEDRAGSREGELS ZOMERKAMP

    Uit ervaring weten we dat bij sportieve activiteiten lichamelijk contact onvermijdelijk

    1. Niet alleen tijdens het beoefenen van de sport en de training maar ook daarom heen is er sprake van een bepaalde intimiteit: stoeien, tegen elkaar aanzitten etc. Bij verschillende  activiteiten van Die Haghe  wordt intensief omgegaan met minderjarigen. De grenzen in de omgang met minderjarigen verschillen per situatie, maar mogen nooit de gestelde normen binnen de eldende gedragsregels voor begeleiders in de sport overschrijden. De onderstaande regels zijn een aanvulling op deze gedragsregels en moeten dienen als handvat bij de begeleiding van kinderen tijdens speciale evenementen waarin de kinderen onder de hoede van begeleiders van Die Haghe vallen.
    • De veiligheid van de kinderen heeft de hoogste prioriteit. Iedere begeleider zal zorg dragen voor de veiligheid van de kinderen en zal zo handelen dat de veiligheid zo goed als redelijkerwijs mogelijk is, gewaarborgd wordt.
    • Elk kind wordt gelijk en met respect behandeld. Niemand wordt voorgetrokken of gediscrimineerd.
    • Een begeleider treedt actief op tegen kwetsende, beledigende of discriminerende opmerkingen en gedrag van andere begeleiders of kinderen.
    • De begeleider houdt rekening met het ontwikkelingsniveau, de mogelijkheden en behoefte van elk kind (fysiek, emotioneel, intellectueel en sociaal). Hier wordt nooit neerbuigend, onverschillig of overdreven bewonderend op gereageerd.
    • Iedere begeleider heeft de verantwoordelijkheid om voor de normen en waarden van een kind op te komen als deze zich in een afhankelijke of kwetsbare positie bevindt en dit zelf niet kan.
    • Begeleiders en kinderen mogen elkaar niet confronteren met (digitale) beelden of schriftelijk materiaal dat kwetsend, beledigend, discriminerend of seksueel getint is.
    • Geen enkele begeleider mag seksuele, of anderszins ongepaste toespelingen naar wie dan ook maken in het bijzijn van de kinderen.
    • De begeleider zorgt ervoor niet onnodig en/of langdurig tijd te spenderen met een kind alleen.
    • De begeleiders zorgen voor voldoende privacy bij de was - en/of slaapgelegenheid.
    • Begeleiders en kinderen zullen op gescheiden kamers slapen. Indien dit niet mogelijk is zullen begeleiders op gepaste afstand van de kinderen liggen. In alle gevallen zal de begeleider de fysieke ruimte van ieder kind respecteren.
    • Het gebruik van drugs, sterke drank en andere stimulerende middelen tijdens evenementen is voor begeleiders en kinderen verboden.
    • Geen enkele begeleider mag alcohol nuttigen in het bijzijn van de kinderen.
    • Roken in de directe nabijheid van kinderen is niet toegestaan.
    • Iedere begeleider gaat met respect om met de materialen, de accommodatie en omgeving waarin het evenement wordt georganiseerd. Zij stimuleren de kinderen om hetzelfde te doen.

     

    VERTROUWENS / CONTACTPERSOON (VCP)

    Voor het uitvoeren van taken, die voortvloeien uit het protocol, stelt het bestuur een vertrouwenscontactpersoon (VCP) en een vertrouwenspersoon voor. De VCP wordt door voordracht van het bestuur benoemd en ter goedkeuring aan de leden voorgesteld. De VCP maakt geen deel uit van het bestuur.  De VCP zal zo nodig de vertrouwenspersoon van het NOC*NSF inschakelen en kan desgewenst mensen doorverwijzen naar de vertrouwenspersoon. De VCP is binnen de vereniging het eerste aanspreekpunt voor een ieder, die opmerkingen of vragen heeft met betrekking tot seksuele intimidatie (SI) of over een concreet incident.  De VCP is aanspreekbaar voor sporters, ouders van sporters, toeschouwers, kaderleden, vrijwilligers en bestuur. Deze gesprekken zijn in principe vertrouwelijk.

    Taken van de vertrouwenscontactpersoon

    1. 1. Eerste opvang van een melding van ongewenst gedrag.
    2. 2. Inschakelen van of doorverwijzen naar de vertrouwenspersoon van NOC*NSF.
    3. 3. Bemiddelen en zoeken naar oplossingen. Meldingen van SI worden doorgespeeld naar de vertrouwenspersoon van NOC*NSF.
    4. 4. Adviseren van de vereniging om preventieve maatregelen te nemen.
    5. 5. Registreren van de klachten/meldingen en verslag doen van de verrichte


    Ad1: Eerste opvang
    De VCP:

    • laat de aanmelder het verhaal vertellen, maar is alert op zijn/haar taak.
    • bespreekt mogelijke doorverwijzingen.
    • informeert de aanmelder over de procedures op basis van het protocol.


    Ad2: Doorverwijzen
    De VCP verwijst de aanmelder door naar een NOC*NSF vertrouwenspersoon en/ of -adviseur, klacht-/tuchtcommissie van de sportbond, advocaat, politie en/of andere hulpverleners.


    Ad 3: Bemiddelen en zoeken naar oplossingen
    De VCP hoort de melding aan en tracht een passend advies te geven. Zo nodig kan ook een afspraak worden gemaakt met de beklaagde en/of het bestuur. Verder onderzoek zal, indien nodig, door het bestuur worden uitgevoerd. Na verloop van tijd dient er door de VCP een afspraak te worden gemaakt om te bespreken of de situatie naar wens is opgelost.

    Ad 4. Preventieactiviteiten
    De VCP:

    • profileert zich in samenwerking met het bestuur binnen de eigen vereniging, zorgt ervoor dat iedereen binnen de vereniging op de hoogte is van het bestaan van de VCP en ziet erop toe dat de gedragsregels van de vereniging worden nageleefd.
    • houdt zich op de hoogte van (landelijke) ontwikkelingen op het terrein van preventie en sanctionering van Seksuele Intimidatie binnen de sport.
    • draagt bij aan beleidsuitvoering op sportverenigingsniveau met betrekking tot landelijke ontwikkelingen in het beleid Seksuele Intimidatie en sociaal veilige sportomgeving.
    • geeft (on)gevraagd advies en informatie aan het bestuur waarmee gericht beleid kan worden ontwikkeld tegen Seksuele Intimidatie.

    Ad5 Verslaglegging
    De VCP:

    • maakt aantekeningen van het gesprek en laat deze verifiëren en zo nodig aanvullen door het slachtoffer.
    • legt de casus vast in het logboek.
    • vult het registratie- en rapportageformulier in.
    • zorgt ervoor dat verslagen en rapportage  op een veilige wijze worden gearchiveerd.

    Randvoorwaarden
    De VCP:

    • is geen bestuurslid.
    • heeft een duidelijk aanspreekpunt binnen het bestuur.
    • wordt op voordracht van het bestuur benoemd.
    • overlegt een VOG ( Verklaring Omtrent Gedrag ) niet ouder dan drie  maanden als hier om gevraagd   wordt
    • is niet inhoudelijk betrokken bij procedures en of sancties.
    • is verplicht tot geheimhouding van alle zaken die hij/zij in die hoedanigheid verneemt. Deze plicht vervalt niet nadat betrokkene zijn taak als VCP heeft beëindigd.

     

    AANSTELLEN VAN VRIJWILLIGERS

    • Kennismakingsgesprek

    De commissie voor wie de nieuwe vrijwilliger gaat werken, zal een kennismakingsgesprek met de potentiële vrijwilliger houden. Het gesprek wordt centraal vastgelegd. De vrijwilliger ontvangt een kopie van de omgangsregels. Indien van toepassing zal in het gesprek gevraagd worden naar de motivatie van de vrijwilliger om met kinderen te willen werken, naar zijn werkervaring en referenties bij vorige organisaties. Tijdens dit gesprek zullen de omgangs- en gedragsregels besproken en ondertekend worden.

    • Referenties checken

    Die Haghe controleert de achtergronden van nieuwe vrijwilligers. Dit kan door contact op te nemen met verenigingen, waar de vrijwilliger actief is geweest. Hierbij wordt aan de mensen, die direct met de nieuwe vrijwilliger hebben samengewerkt, gevraagd of de verkregen informatie juist is.

    • Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)

    Van alle begeleiders, zoals gedefinieerd in de gedragsregels, zal een verklaring omtrent gedrag worden geëist. Een VOG is een verklaring, waarbij het Ministerie van Justitie controleert of de aanvrager strafbare feiten heeft gepleegd, die een risico vormen voor de functie, waarvoor de verklaring wordt aangevraagd. Zo zal iemand, die ooit veroordeeld is voor ontucht met minderjarigen, geen VOG krijgen voor trainer/begeleider van een jeugdteam. Het feit dat iemand zo’n verklaring kan overleggen, betekent niet dat iemand nooit met Justitie in aanraking is geweest. Een VOG is een goede mogelijkheid om meer zekerheid te verkrijgen over het verleden van een nieuwe trainer, leider of verzorger. Een VOG moet samen met de kandidaat aangevraagd worden via de website van het Ministerie van Justitie en is gratis voor vrijwilligers, die werken met jeugd.

    • Gedragsregels ondertekenen

    Iedereen die zich met jeugd bezig houdt, in welke vorm dan ook, dient de Gedragsregels Begeleiders in de sport te kennen en zich daaraan te houden.  Deze gedragsregels worden door de vrijwilliger ondertekend. Voor de jeugdtrainers en zomerkampleiding wordt dit jaarlijks herhaald. Dit wordt centraal vastgelegd bij het secretariaat.

     

    BIJLAGE 1

    Functieprofiel VCP

    Algemene taakomschrijving
    De VCP is contactfunctionaris binnen de vereniging , betreffende Seksuele  Intimidatie of ander ongewenst gedrag.

     Taken van de VCP:

    1. eerste opvang/aanspreekpunt
    2. doorverwijzen
    3. preventieactiviteiten

    Ad A. Eerste opvang:
    De VCP is er voor leden die te maken hebben met Seksuele Intimidatie of ander ongewenst gedrag en hier met iemand over willen spreken.
    De VCP:

    • laat de klager het verhaal vertellen, maar is alert op zijn/haar taak
    • bespreekt mogelijke doorverwijzingen
    • informeert de klager of beschuldigde over de procedures op basis van het klachten- en /of tuchtreglement van de betreffende bond
    • vult het registratie- en rapportageformulier in

    Ad B. Doorverwijzen:
    De VCP verwijst klager, beschuldigde, bond of vereniging door naar een NOC*NSF vertrouwenspersoon en/of -adviseur, klacht-/tuchtcommissie van de bond, advocaat, politie en/of andere hulpverleners.

    Ad C. Preventieactiviteiten
    De VCP:

    • profileert zich binnen de eigen organisatie, zorgt ervoor dat iedereen binnen de organisatie op de hoogte is van het bestaan van de VCP en ziet erop toe dat de gedragsregels van de sport worden nageleefd
    • houdt zich op de hoogte van (landelijke) ontwikkelingen op het terrein van preventie en sanctionering van Seksuele Intimidatie binnen de sport.
    • draagt bij aan beleidsuitvoering op verenigingsniveau met betrekking tot landelijke ontwikkelingen in het beleid Seksuele Intimidatie en sociaal veilige sportomgeving
    • geeft (on)gevraagd advies en informatie aan het bestuur waarmee gericht beleid kan worden ontwikkeld tegen Seksuele Intimidatie. Hiervoor kan de toolkit/handboek sociaal veilige sportomgeving als leidraad worden gebruikt.

    Randvoorwaarden
    De VCP:

    • is geen bestuurslid
    • heeft een duidelijk aanspreekpunt binnen bestuur en/of directie bv. respectievelijk de voorzitter of directeur
    • wordt een keer in de vier jaar gekozen door de interne democratische geledingen en/of aangesteld door het bestuur
    • kan om de vier jaar een VOG overleggen
    • is niet inhoudelijk betrokken bij procedures
    • werkt conform een protocol sociaal veilige sportomgeving tbv preventie en sanctioneren Seksuele Intimidatie

    Attitude
    De VCP:

    • is een sociaal, toegankelijk, oprecht en gezaghebbend persoon
    • geniet het vertrouwen van de bij de vereniging of bond betrokken medewerkers en leden
    • heeft levenservaring, is integer en heeft een evenwichtige persoonlijkheid
    • is een persoon die zich neutraal en onafhankelijk op kan stellen
    • heeft affiniteit met een sociaal veilige sportomgeving en wil daaraan een bijdrage leveren

    Vaardigheden
    De VCP:

    • is in staat zichzelf en het onderwerp sociale veiligheid en Seksuele Intimidatie aan de doelgroepen te kunnen presenteren
    • kan een vertrouwelijk gesprek voeren met klager, beschuldigde, bond of vereniging
    • kan reflecteren
    • kan omgaan met vertrouwelijkheid en weerstanden
    • kan omgaan met emoties van zichzelf, de beschuldigde, het slachtoffer en de omgeving
    • is in staat mee te werken beleid uit te voeren

    Kennis
    De VCP:

    • weet welke procedures er bij een (dreigend) incident gevolgd kunnen worden
    • heeft voldoende kennis van procedurele gang van zaken rondom het indienen van een klacht
    • kent de sociale kaart betreffende Seksuele Intimidatie
    • kent de individuele en groepsprocessen die spelen bij seksueel grensoverschrijdend gedrag heeft kennis van de interne organisatiestructuur en cultuur

    Aanbevelingen
    De VCP:

    • heeft VCP-training gevolgd en is aanwezig bij terugkomdagen
    • staat open voor deelname aan intervisiebijeenkomsten binnen/tussen bonden